Vilken djungel..

Mjölk

Komjölksallergi uppträder framför allt hos spädbarn, men kan förekomma även bland äldre barn och vuxna. Det finns olika uppgifter om hur vanligt allergi mot komjölk är. Uppgifter tyder på att mellan 0,5 till 7,5 procent av barnen drabbas av mjölkallergi. Andra uppgifter anger en till två procent. Många av de barn som under spädbarnstiden får diagnosen mjölkallergi tillfrisknar så att de redan vid tre till fyra års ålder kan dricka mjölk igen. I skolåldern räknar man med att mer än 80 procent har tillfrisknat. Några har kvar sin allergi i vuxen ålder.

 

Vid allergi mot mjölk reagerar man på proteinerna till skillnad mot laktosintolerans, då det är mjölksockret, laktosen, som ger besvär. I mjölk finns flera olika proteiner. Kaseiner och vassleproteiner, som laktoglobulin och laktalbumin, är de som förekommer i högst koncentration. Allergiska kan reagera mot ett eller flera av dessa mjölkproteiner. Även andra proteiner i mjölk har satts i samband med allergiska reaktioner.

 

Symtom på mjölkproteinallergi yttrar sig som kräkningar, ont i magen och diarré, men kan också ge hudreaktioner. Vid mjölkallergi kan även astma förekomma. Svåra anafylaktiska reaktioner, till och med dödsfall, har rapporterats vid intag av små mängder mjölk.

 

Mjölkfri kost

I mjölkproteinfri kost måste alla mjölkprodukter, inklusive ost, uteslutas. Detta gäller även mjölkprodukter som är laktosfria och de med reducerad laktoshalt, liksom välling, glass och vissa sorbeter. Vanliga margariner och smör måste också uteslutas. Margariner som tillverkas utan mjölk kan användas.


Bröd och konditorivaror kan vara bakade på mjölk. Maränger tillverkas industriellt ofta av skummjölk. Soppor, såser och charkuterivaror där mjölk, mjölkpulver, kasein, kaseinat eller vassleproteiner använts i receptet måste uteslutas, liksom potatismospulver, pannkakor, våfflor och omeletter med mjölk. Mörk choklad, som tillverkats i samma utrustning som mjölkchoklad, innehåller i regel sådana mängder mjölk att de utgör problem för den mjölkallergiske.

 

Den vanligaste anledningen till oväntade allergiska reaktioner hos mjölkallergiker är mjölk i korv, bageriprodukter och mörk choklad. Mjölk kan ha tillförts produkten, men sedan inte deklarerats, dvs ingrediensen har glömts bort. Små mängder mjölk kan också ha överförts från en tidigare tillverkad produkt med mjölk till en som inte skulle innehålla mjölk.
Om mjölk eller skummjölk ingår i ett livsmedel måste detta stå i ingrediensförteckningen.

Uppdaterad: 2009-05-11 Sidan uppdaterad av: FoU-avdelningen, Kemiska enheten 2

Hämtat från Livsmedelsverkets hemsida.

Allt detta, plus tomat och om möjligt, paprika måste min skatt undvika. Annars blir det problem med magen.

Är det någon annan som har barn eller har själv, födoämnes allergi?

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har haft krångelmage hela livet ^^ tålde bla inte chips när ja var liten ;) en av grejjerna.

Sen blev jag i tonåren allergisk mot mjölk och vetemjöl..



Senare klarade jag av laktosfria alternativ..



Efter edvin kan jag klara av vetemjöl och mjölk.. I måttliga mängder..



Men ja, det är en djungel, innan man kommer in i det. Men de behöver inte bli så svårt. bara man kommer in i det, och ser att det finns mkt gott annars också. Värre om de är gluten..



Sen hopas jag att detta är nått som lilltösa växer ifrån sen. Många gör ju det :)



Men här hemma är det mjölkfritt margarin som gäller, mjölkfritt smör, och laktosfria matlagninsprodukter. Mjölkfri korv m.m.

allt för att minimera att bli exponerad utav det så mkt. Så att jag klarar av de bättre, om jag kanske vill unna mig ett glas mjölk till middagen.



Kram

2009-08-06 @ 22:32:21
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Å

Ja, och här ser vi ju ditt framtida kall. Du kommer att bi den mest kunniga allergisköterska som någonsin har jobbat på ett sjukhus ;)

2009-08-06 @ 22:57:50
Postat av: Mia

jag tålde inte tomater när jag var liten & lillebror var mjölkallergiker.. men det växte han ifrån!!

2009-08-07 @ 11:07:45
URL: http://marialinden.blogg.se/
Postat av: Niclas

Inte mat kanske, men ölen kan jag bli riktigt dålig av dagen efter om jag inmundigar den i allt för stora mängder! :-)

2009-08-07 @ 19:48:44

Vad tycker du?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0